“Ens prenen el pèl amb el descompte al túnel d’Envalira”

Fa dos anys que està al capdavant de l'Associació fent front a una de les pitjors èpoques que ha viscut el sector. Malgrat les dificultats, i les males perspectives per aquest any, veu futur en el sector, "perquè les coses a Andorra només poden arribar per carretera".

Com s'ho fan per anar trampejant la crisi?

Fent reestructuracions i intentant estalviar el màxim possible en personal i en despeses que abans potser no es tenien tant en compte. Sempre, però, tenint present que la gran despesa que tenim és el preu del carburant. En aquests dos últims anys ha pujat un 30% i hem de tenir clar que el preu del carburant representa el 35% del preu d'un viatge. Realment és el que més ens afecta, a part de la falta de treball.

El carburant sempre ha estat un dels elements que els afecta més. Es plantegen demanar més ajudes o el gasoil professional?

Som conscients que el Govern està com està i no és un bon moment per demanar més ajudes. El gasoil ja el vam descartar i és bastant improbable que la mesura vagi per aquí, perquè en altres països de la zona comunitària també el descarten. I pel que fa a ajudes, des de fa dos anys ja ens retornen una part de l'import si complim les característiques de camions poc contaminants.

Fins ara l'increment del carburant no s'ha repercutit en el preu del viatge?

No, l'any passat ja no es va incrementar el preu del transport i enguany intentarem repercutir l'IPC del 2,5% però no tenim clar que totes les empreses estiguin d'acord que els apugem els preus perquè tots els sectors pateixen.

Han detectat que hagin tancat moltes empreses?

Han tancat unes quatre o cinc que en nombre d'assalariats representen un centenar, però més que això el que hi ha hagut més han estat fusions. És la manera de subsistir.

Quines són les principals demandes que té damunt la taula l'associació?

El que ens facilitaria molt la feina seria que es fes la llei del transport, que fa com a mínim 20 anys que reclamem. En principi el Govern s'ha compromès a dur-la a terme el 2013 perquè s'apliqués el 2014. En aquest sentit suposo que marcarà les pautes de com ens hem de comportar i les obligacions, tant dels que estem aquí com dels que vénen de fora, per tant arreglarà molts dels problemes que tenim actualment.

I pel que fa a infraestructures, són suficients les qui hi ha?

Tal com està el tràfic avui dia, que quasi tot ve d'Espanya, el que realment ens aniria millor és que s'arreglés el tram de l'N-145. Però ja no depèn de nosaltres. Al Principat les infraestructures són les que són i tampoc ens podem posar en grans obres.

Estan satisfets amb els nous descomptes del túnel d'Envalira?

Tenim clar que la nova proposta no ens beneficia en absolut, és una presa de pèl. Nosaltres representem un conjunt d'empreses, petites i grans, i desfavoreix la petita i mitjana empresa. Si tens molts camions i hi passes molt, tens un descompte màxim del 30%. Però si ets un petit que hi passes poc, el descompte és del 5%, per la qual cosa no t'ho pots permetre de cap manera. Com ja vam dir fa dos anys, hi podríem passar amb un 50% de descompte perquè és quan ens surt a compte. Si no, és una despesa de 34 euros que no ens podem permetre cada dia només per sortir del país.

Veuen alguna possibilitat de tornar-ho a negociar?

No. Almenys amb aquesta direcció. Està totalment tancada i la nostra resposta va ser que no hi passaríem, excepte quan fos estrictament necessari. Entenem que és una empresa privada i no podem obligar a res, però és una infraestructura que no està aprofitada.

Se senten prou escoltats pel Govern?

No gaire. Hem de pensar que totes les coses de les quals gaudim entren per carretera. Si en un moment donat no sortís ni un camió a buscar res, difícilment es podria viure a Andorra. Però ningú es posa a la pell del transportista. La veritat és que no tenim prou suport, sobretot en coses petites que ens podrien ajudar, o sentir-los més propers. Però això no vol dir que ens desfavoreixin en favor d'un altre.

És una situació nova o ve de governs anteriors?

Amb el Govern anterior havíem tingut més feeling en el sentit que ens donaven una resposta més ràpida quan demanàvem alguna cosa. Crec que això va més amb el funcionari que al final fa la feina que no pas amb les idees de qui està a Govern. Però aquest últim any sentim que no ens fan prou costat, potser perquè hi ha coses més importants.

Com veuen l'obertura econòmica? Quines expectatives tenen?

En l'àmbit del transport ho estem estudiant, però crec que estem igual de penalitzats amb obertura que sense. El món del transport no està tancat. Aquí pot venir qualsevol transportista i instal·lar-se. Haurem de mirar bé quin és el plantejament que es fa per veure exactament en què ens pot afavorir i en què perjudicar. De totes maneres no crec que hi hagi cap problema.

Quines perspectives tenen per aquest any?

Negres, més que res veient com està la situació del país. Nosaltres ens guanyem la vida quan hi ha demanda, si les botigues venen molt i vénen turistes, perquè llavors tothom demana. Aquí com que no tenim res propi, tot això haurà de venir de fora i per tant nosaltres transportarem mercaderies. Però avui dia han canviat els hàbits, la gent demana el just que creu que pot vendre. Ningú no té estoc, tothom treballa al dia.

font: Diari d'Andorra