El sector del transport ha perdut uns 100 assalariats en els últims 4 anys

Les empreses del sector del transport de mercaderies i carburants han perdut uns 100 assalariats durant els darrers quatre anys. Les reduccions més importants de plantilles s'han produït a partir del 2009. Segons va explicar la presidenta de l'Associació de Transportistes, Paqui Barbero, aquesta situació es va donar arran de la caiguda de les importacions, ja que tot i que l'import no ha davallat el volum sí que ho ha fet.

En aquest context, moltes empreses es van fusionar, sobretot les petites, i si les societats que s'unien tenien 20 treballadors cadascuna, la plantilla de la nova va quedar reduïda a 12 o 15 persones. "Hi ha menys mercaderies per importar i necessites una estructura més petita pel que fa a repartidors, administració...", diu Barbero. Actualment l'entitat té 32 empreses associades, que representen el 90% de les que avui estan operatives. En total, el sector dóna feina a uns 400 treballadors.

Aquestes xifres i els mitjans de comunicació de què disposa Andorra el fan un sector important, remarquen des de l'associació. En aquest sentit, recorden que el Principat és un país turístic, que necessita importar un volum de mercaderies important, i que no disposa de ferrocarril ni de transport aeri, només per carretera. Tot i així, destaquen que sempre s'han sentit molt oblidats i poc recolzats. Amb l'actual Govern i amb tots els que l'han precedit.

Un dels aspectes que fa anys que reclamen és l'aprovació d'una llei del transport. Amb l'executiu encapçalat per Albert Pintat se'n va fer un esborrany i ara hi ha el compromís del ministre d'Economia, Jordi Alcobé, de treballar en aquest redactat. Barbero remarca que potser caldrà adaptar-lo a l'època actual i fer-hi canvis. En tot cas, aquesta llei és important per a les empreses de transport ja que ha de fixar les regles per als actors que operen al sector, ja siguin de transport de mercaderies o de persones. El compromís de l'executiu és elaborar la llei durant l'any que ve per tenir-la l'any següent.

Altres ajudes que el sector considera imprescindibles són la rebaixa del peatge del túnel d'Envalira. Els transportistes indiquen que no es tracta que el Govern pagui el 50% del cost, tal com fa amb les línies regulars de passatgers, però lamenten que es tingui al país una infraestructura inutilitzada amb la inversió que ha requerit.

Barbero remarca que els nous descomptes del túnel d'Envalira no són rendibles i són especialment perjudicials per a les petites empreses

Els nous descomptes aplicats per la concessionària del túnel d'Envalira no són rendibles per als transportistes, i això ha fet que els camions sols hi passin en cas de condicions meteorològiques adverses o per una urgència. Abans totes les empreses disposaven d'una rebaixa del 50% del preu i amb la nova direcció de la infraestructura la reducció es fa en funció de la facturació. Aquest nou sistema és especialment perjudicial per a les empreses petites, ja que només poden aspirar a un descompte d'entre el 5 i el 10% al cap de l'any, segons remarca la presidenta de l'Associació de Transportistes.

De fet, el sector considera la nova proposta "inassumible" fins i tot per una gran empresa, ja que ha de fer una despesa de 43.000 euros en peatges per tenir una reducció del 30%. "Tal com està la situació econòmica, no ens podem gastar 43.000 euros en peatges a dins d'Andorra", remarca Barbero.

La nova situació ja s'ha notat amb el trànsit de camions per la infraestructura. Les dades de l'entitat indiquen que quan el descompte del 50% era vigent, passaven pel túnel un mínim de 30 camions diaris –tots els vehicles pesants del país–, xifra que representava 60 passos (amb el viatge d'anada i tornada). Durant el desembre passat, en canvi, els camions només van utilitzar la infraestructura en deu ocasions. Això ha estat motivat per les condicions meteorològiques. Tot i així, Barbero remarca que el fet d'haver de treure i posar les cadenes abans d'entrar i sortir del túnel és un handicap amb què es troben els transportistes i que s'assumeix si implica una reducció de costos important però no en el cas contrari, ja que "no es pot incrementar el preu del transport per pagar un túnel que està fora de lloc".

L'associació no creu que la situació es pugui reconduir. Al mateix temps lamenta l'actuació del Govern, que va donar a conèixer els nous descomptes com si fossin un acord molt beneficiós per al sector quan l'entitat ja li havia informat que l'acord era "totalment discriminatori per a les empreses petites i mitjanes i que per a les grans no representava un gran avantatge".

A més, aquest any s'ha aplicat l'IPC al peatge i l'import per perillositat ha passat dels 5 als 10 euros. En canvi, túnels com el del Cadí o el de Pimorent apliquen una reducció automàticament del 20%. Barbero va remarcar que això fa que el sector estigui molt decebut.

 

font: Bon Dia