La duana de la Farga nega arbitrarietats

L'Agència Tributària diu que els criteris són iguals a totes les fronteres i que no els fa l'administrador.

L'Agència Tributària (AEAT) espanyola ha sortit al pas de les crítiques fetes per l'Associació de Transportistes pel funcionament de la duana de la Farga de Moles.

L'entitat, a través del seu gerent, Víctor Filloy, va denunciar fa uns dies al Diari que els darrers mesos s'estan trobant importants traves a l'hora de creuar la frontera, en especial temps llargs per fer els tràmits de control i canvis a l'hora de decidir quines mercaderies són o no inspeccionades. L'agència assegura que en cap cas cap vehicle s'ha hagut d'esperar hores i que les modificacions de criteri de control no les decideix de forma "arbitrària" l'administrador de les dependències duaneres, Andrés González Nandín, tal com van assegurar els empresaris andorrans, sinó que responen a motius de seguretat i sempre afecten totes les instal·lacions frontereres, no tan sols la del Principat.

En un comunitat, l'entitat posa en relleu que es treballa amb un "sistema de filtres", la definició dels quals "correspon a una única unitat que garanteix l'homogeneïtat de les accions". Així, "no existeix una discrecionalitat de les duanes per modificar-los". L'Agència Tributària remarca que "el tipus de control ve determinat a partir de criteris objectius", i que "en cap cas la decisió queda a l'arbitri de l'administrador de la duana". Per tant, "s'ha de refusar enèrgicament la imputació que se li fa de modificar-los amb finalitats diferents de l'optimització de l'eficàcia del control duaner".

Canvis de criteris generals

L'entitat sí que admet que darrerament es poden haver produït canvis en el sistema. "Poden i han de variar", assegura el comunicat a l'hora de parlar de les classificacions del material, "a fi d'evitar que es pugui predir amb seguretat quines mercaderies no seran objecte d'inspecció física". Segons l'agència, aquesta situació podria aprofitar-se per al frau en el transport.

L'AEAT afirma que aquesta funció s'intenta realitzar "perjudicant en la menor mesura possible la fluïdesa de l'operativa comercial" i nega que, com havien denunciat els transportistes, es retinguin moltes hores els camions. Així, assegura que entre l'1 de juny i el 13 de novembre, el temps mitjà de despatx per a una exportació des d'Espanya (61.964 operacions) va ser de 16,42 minuts, amb un cas excepcional que va arribar als 98. Pel que fa a la importació des del Principat (4.252 declaracions), la mitjana va ser encara menor, de 14,1 minuts, amb un rècord de 51 minuts. Així, l'agència assegura que està "molt lluny de les sis hores que s'havien mencionat". Tot i això, l'entitat sí que puntualitza en el comunicat que aquestes xifres corresponen "al període que hi ha des que es presenta la declaració de duanes fins que aquesta dóna el vistiplau", i que "si la mercaderia arriba a la frontera abans que arribi a la duana la declaració no és possible iniciar la tramitació" i, per tant, no se l'ha de culpar del retard.

El comunicat recorda que aquesta missió de control "redunda en benefici de tots els ciutadans", no tan sols per al compliment d'obligacions fiscals, sinó també d'altres, com per exemple les sanitàries.

text: diariandorra.ad

foto: atmca