Els transportistes dubten del protocol per creuar el túnel

Prohibida des d'avui la circulació de vehicles de mercaderies perilloses des de l'inici de la CG-3 fins a la rotonda del riu Muntaner

Favorables a l'obligatorietat que els vehicles de mercaderies perilloses circulin pel túnel de les Dos Valires, el procediment establert per obtenir el permís per creuar la galeria genera dubtes entre els transportistes.

Des d'avui, aquest tipus de vehicles, exceptuant els de subministrament a domicili de gasoil de calefacció, gasos liquats del petroli i gasos industrials, tenen prohibit creuar el nucli urbà d'Escaldes-Engordany. Ahir, el Govern va publicar al BOPA el reglament que regula la circulació de mercaderies perilloses que veta als transportistes el pas per la CG-3 entre la rotonda d'Engolasters, on s'inicia aquesta carretera, i la rotonda sobre el riu Muntaner, a la boca oest del túnel, a la Massana, i els obliga a passar pel Dos Valires.

"El procediment establert pel Govern ens fa dubtar de l'eficàcia", va assenyalar ahir el gerent de l'Associació de Transportistes, Víctor Filloy. A grans trets, els camioners han de comptar amb una autorització prèvia del Centre Nacional de Trànsit (Cenatra) per creuar el túnel, permís que han de demanar mitja hora abans de l'hora a la qual tenen previst passar. Des del centre de control de trànsit se li atorga al transportista una franja horària de 15 minuts, en la qual s'autoritza el pas de vehicles de matèries perilloses pel túnel. "Si el transportista es troba amb algun problema a la carretera, ja siguin retencions o neu a l'hivern, pot fàcilment perdre el seu horari de pas i ha de tornar a fer la gestió amb el Cenatra. Això pot ser dificultós i generar temps d'espera més llargs", va advertir Filloy.

Prova pilot durant l'agost

El Govern va informar la setmana passada als transportistes l'obligatorietat de passar pel túnel les mercaderies perilloses i del sistema a emprar per tenir l'autorització. A la reunió, segons va explicar Filloy, van arribar a un acord per fer de l'agost una mena de prova pilot per valorar el funcionament del procediment per creuar el túnel i, si s'escau, canviar-lo. Els transportistes consideren que seria convenient habilitar aparcaments prop de les dues sortides del túnel de les Dos Valires –com es fa a la majoria de galeries que permeten el pas de les mercaderies perilloses–, i que des d'allà els camioners poguessin demanar l'horari de pas.

"Seria una bona manera d'evitar problemes si hi ha afectacions a les carreteres", va indicar Filloy, que va assenyalar que l'actual procediment pot "generar complicacions amb els transportistes que vinguin de fora d'Andorra".

Tot i que ahir encara no era obligatori el pas pel túnel, des del Cenatra es va informar que diversos camions amb mercaderies perilloses havien fet servir la galeria per evitar el pas pel nucli urbà d'Escaldes-Engordany en els viatges entre la Massana i Encamp. "L'obertura del túnel és una boníssima notícia per als transportistes", va reiterar Filloy, defensant la seguretat del túnel. "La gent ha d'estar tranquil·la, ja que el túnel compleix totes les normatives internacionals i a més no es permet que dos vehicles amb mercaderies perilloses el creuïn a la vegada. La seguretat es màxima."

AL CADÍ, OBLIGATS A CREUAR ESCORTATS I VETATS ELS FESTIUS

El reglament de pas de vehicles de mercaderies perilloses és molt més restrictiu al túnel del Cadí. Les autoritats catalanes els prohibeixen la circulació des dels divendres a les 14.00 hores fins a la mitjanit dels diumenges. Una restricció que es repeteix les vigílies de festius i els festius. Només en el cas que el transportista no tingui una alternativa de pas se'ls permet creuar el túnel si es justifica prèviament la necessitat de circular-hi. Els dies que està permès passar per la galeria els camioners han de parar als aparcaments habilitats a les dues boques del túnel i demanar permís per fer-ho. Un cop revisats i autoritzats, se'ls deixa creuar d'un en un –mai poden coincidir dos a la galeria– escortats pel personal del túnel. Ho han de fer amb els quatre intermitents encesos i a una velocitat que no superi els 60 km/h. Els únics vehicles que no necessiten escorta són els que circulen buits.

font: diariandorra.ad