Bloqueig francès

L'accés a França torna a ser un mur infranquejable per als transportistes andorrans. Les primeres precipitacions de neu han dificultat el pas dels camions del país per arribar a territori veí o regressar al Principat.

Des de dissabte passat ja han hagut de suportar les restriccions imposades per la prefectura de l'Arieja per circular els vehicles de més de 19 tones durant quatre jornades. Es repeteix la història de l'hivern passat i les expectatives no poden ser pitjors perquè les nevades només han començat. Tots els indicis apunten que el bloqueig viari que es va prolongar 23 dies de l'hivern anterior per transitar per les carreteres que porten al Pas de la Casa es pot tornar a reproduir, sense poder endevinar l'abast que tindrà si la meteorologia és de nou generosa en neu. L'experiència passada no ha servit per fer les millores necessàries a la via que evitin les allaus. L'Associació de Transportistes es queixa de la situació. I té raó.

Les autoritats gal·les no han fet cap intervenció per garantir la seguretat dels usuaris de l'RN-20, l'RN-22 i l'RN320, malgrat que arran dels problemes de l'any passat es va adquirir més d'un compromís sobre els treballs que es farien per prevenir la caiguda de neu a la via.

En aquest escenari no es pot recriminar a les autoritats veïnes que restringeixin el trànsit si hi ha risc d'allaus, perquè el primer és que no hi hagi perill per a ningú i evitar accidents. Però sí demanar-los que quan prenguin decisions tan radicals com ara prohibir el pas a determinats camions ho facin amb el màxim rigor, quan hi hagi raons objectives per tancar la via. No poder circular per aquesta zona suposa un enrenou per als transportistes del país. Quedar-se bloquejats els comporta pèrdues i és molt lògic que reclamin que hi hagi certa previsió i que la decisió de limitar el pas s'avisi amb tota l'antelació possible perquè agafin rutes alternatives. És evident que en l'escala de preocupacions de l'administració francesa els problemes d'aquesta via són insignificants. Aquesta zona del sud de França no és una prioritat en el mapa de comunicacions i qui necessita circular-hi són els empresaris andorrans que pretenen portar mercaderies. El que sí que es pot demanar als veïns és que siguin més sensibles a les necessitats d'Andorra i que compleixin els compromisos que van adquirir de fer obres perquè es pugui circular per aquesta part de la xarxa viària.
diariandorra.ad