La quantia dels productes adquirits a l'Estat veí del nord ha caigut un 42% des del 2004, mentre que les compres al del sud s'han mantingut
L'any 2004 Andorra importava mercaderies procedents de França per un valor de 315,1 milions d'euros.
Onze anys després la compra de mercaderies a l'Estat veí del nord s'ha reduït en un 42% i les operacions superen per molt poc els 181 milions d'euros.
Una caiguda en barrina, ja que des d'aquell any el valor de les importacions s'ha anat reduint en cadascun dels exercicis respecte a l'anterior. Una caiguda que es podria imputar a la crisi econòmica, però la comparació amb el valor de les importacions realitzades a Espanya en el mateix període de temps ho desmenteix. Mentre que en els anys de bonança econòmica les compres de mercaderies franceses es reduïen, les espanyoles aconseguien una xifra rècord de 818 milions l'any 2007. Importacions amb l'Estat veí del sud que van caure fins als 677 milions en els pitjors anys de la crisi i que fins al 2014 han viscut anys de pujades i baixades.
Davant d'aquest panorama, tot fa indicar que la caiguda de les importacions amb França és més conseqüència d'un problema estructural que no pas econòmic. Un problema estructural que segons l'Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (Atmca) té un nom, RN-20, és a dir, la carretera d'accés al Principat des de França. "Els problemes continuats de la carretera provoquen dificultats als transportistes i són els distribuïdors del país els que ens han demanat que no anem a França", va dir ahir en declaracions al Diari el gerent de l'Atmca, VíctorFilloy.
Uns problemes, deia, als quals s'han afegit als habituals talls de l'hivern per culpa de les allaus la impossibilitat de circular durant sis mesos consecutius des de fa tres anys pel túnel de Pimorent, a causa de les obres de millora i al tall de fa unes setmanes de l'RN-20 a l'altura de Luzenac.
Perjudici a la banda francesa
Filloy té clar que la crisi econòmica no està darrere de la caiguda del valor de les importacions amb França. "Si fos per la crisi, les importacions d'Espanya haurien anat a la baixa en paral·lel a les franceses i això no ha passat", indicava el gerent de l'associació, que afegia que "Espanya ha recuperat tot allò que hem deixat d'anar a buscar a França". Cal recordar que el 2004 el valor total de les mercaderies importades per Andorra era de 1.414 milions d'euros i el 2014 de 1.175.
Bàsicament, els transportistes andorrans importen de l'Estat veí del nord productes d'alimentació, ramaderia, mobiliari, carburant i gas. Una mercaderia que no es queda a la part del país més propera a França, sinó que es distribueix a la totalitat del Principat. Una caiguda en les importacions que segons Filloy també hauria de preocupar els veïns del nord. "Els propis francesos s'haurien d'adonar que tenir la carretera en mal estat els perjudica econòmicament", indicava.
Des del Pas de la Casa, els comerciants imputen la reducció tant a la carretera com a la baixada de turistes i del seu poder adquisitiu. "Els problemes amb la carretera tenen molt a veure, però també la caiguda en la facturació", explicava el president de la Iniciativa Publicitària, Jean-Jacques Carrié. "És una combinació de factors", afegia.
ELS CAMIONERS TORNEN A LA NORMALITAT
Gairebé dues setmanes després de la decisió de les autoritats franceses de permetre el pas de vehicles pesants pel mig de la localitat de Luzenac, la normalitat ha tornat als transportistes andorrans que anaven a carregar mercaderies a l'àrea d'influència de Tolosa. Un despreniment de terres a l'RN-20 a l'altura de Luzenac va inhabilitar la ruta directa cap a la localitat francesa dels camions procedents d'Andorra que es van veure obligats a desviar-se per Perpinyà per poder arribar fins a Tolosa. Una ruta d'anada i tornada que fan servir un centenar de transportistes andorrans a la setmana. Segons l'Atmca, el tall i el conseqüent desviament de la ruta habitual hauria costat prop de 380 euros per viatge. "Des que podem passar pel mig del poble de Luzenac tot ha tornat a la normalitat", indicava ahir el gerent de l'Associació de Transportistes, Víctor Filloy, que afegia que el fet de creuar aquesta localitat "només suposa un retard d'uns deu minuts, res que ens perjudiqui gaire".
diariandorra.ad