Exposen a l'ambaixador espanyol la queixa per les hores d'espera a la duana i Moreno promet avaluar el cas.
Els camioners continuen queixant-se pels llargs temps d'espera a la duana espanyola derivats dels controls als vehicles que efectuen els agents.
Insisteixen que molt sovint han d'estar-se "entre quatre i cinc hores" aturats pendents d'obtenir l'autorització per creuar la frontera i asseguren que no es quedaran de braços plegats davant el que consideren un greu problema. El col·lectiu va exposar ahir la situació a l'ambaixador espanyol, Albert Moreno, que es va comprometre a avaluar-la, però anuncien "accions contundents" si les cues persisteixen. "[L'ambaixador] ens ha dit que pren nota i ha assegurat que ens donarà una resposta els pròxims dies per veure com es poden agilitzar aquests controls", va explicar al Diari el gerent de l'Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants (ATMC), Víctor Filloy.
Però els passos, va anunciar el col·lectiu, no es quedaran aquí. I en cas que les aturades en territori duaner continuïn i "si no avancem", de cara a les pròximes setmanes seguiran les accions. Primer, per "intentar accedir" al Govern, ja sigui a través de reunions amb instàncies d'aquí a través de l'ambaixada que el Principat té a Madrid. "També valorem accions contundents, una actuació conjunta del sector, perquè la situació ens està superant", va anunciar Filloy, que no va entrar al detall del tipus de mesures que es plantegen.
Xifres que "no quadren"
De la trobada mantinguda amb el representant de l'ambaixada espanyola, els transportistes, a banda d'agrair la rebuda, en van concloure que les estadístiques que posen damunt la taula els duaners i les xifres que tenen els camioners no es corresponen. "Les seves xifres no quadren amb la realitat", va considerar el gerent de l'associació, perquè mentre les autoritats duaneres veïnes parlen de "minuts" d'espera, el sector assegura que es tracta "d'hores". "Ens diuen que els vehicles no estan tant temps aturats i que, de fet, la duana hispanoandorrana és de les més ràpides per fer aquests tràmits", va declarar Filloy. A la contra, des de l'ATMC es fixen en les dades dels documents que tramiten els camioners amb vehicles de categoria vermella i groga i també en les xifres dels tacògrafs (el sistema enregistra l'hora en què el motor del camió s'atura quan entra a la duana a fer el control i l'hora en què reprèn la marxa). "Estem d'acord que es faci vigilància als camions, però no amb aquests temps d'espera. Al vessant francès, per fer les mateixes operacions es triguen minuts", va concloure.
D'altra banda, i a conseqüència de les aturades, els professionals del transport alerten d'una situació que incrementa els riscos i posa en perill la seguretat. Segons van afirmar, s'incompleix la normativa internacional ADR sobre el transport de mercaderies perilloses, que estableix la prohibició d'estar aturats al mateix lloc i junts més de dos camions que duguin aquesta mena de productes, com per exemple carburants. "I es donen situacions en què arriben a acumular-se junts fins a 15 camions d'aquestes característiques", va afirmar el gerent de l'entitat, que fins i tot aporta material gràfic que ho corrobora. En aquest sentit, comenten que amb vista del panorama i per evitar que coincideixin molts camions amb matèries perilloses, des de l'ATMC asseguren que "ja enviem els vehicles amb temps suficient i separats per intentar que no es trobin junts a la duana".
De la seva banda, l'Agència Tributària veïna sempre ha negat que per tramitar l'exportació cap a Andorra es trigui hores i assegura que els criteris de control de mercaderies no són en cap cas arbitraris.
diariandorra.ad