L'ens es va reunir ahir al matí a Lleida amb el director de l'Agència Tributària de la província i amb la directora de duanes de la delegació de Catalunya de l'Agència Tributària, per analitzar un problema que els camioners feia un any que patien. I la trobada va aportar fruits, segons va assenyalar al Diari el gerent de l'associació, Víctor Filloy: "S'han compromès a implantar les properes setmanes uns procediments diferents per agilitzar els controls."
Així doncs, segons el pacte que van tancar ahir les autoritats espanyoles i els transportistes andorrans, en breu s'aplicaran canvis en els registres que haurien d'aportar millores, com ara "suavitzar" els criteris en la tramitació dels vehicles d'algunes categories –"nosaltres en cap cas discutim que determinades matèries s'hagin de revisar, del que ens queixem és del temps d'espera", va dir Filloy– o avaluar la possibilitat d'incrementar el volum de personal a les tardes, quan es complica força la paperassa per creuar la frontera a causa de l'acumulació de vehicles.
Ampliació "virtual" del recinte
També s'ampliarà "de forma virtual" el recinte duaner, fet que permetrà que els camioners comencin abans amb la tramitació obligatòria per anar fent via. "Fins ara per iniciar el procés el vehicle havia d'estar físicament a la duana, però ara es donarà la possibilitat als transportistes, si hi ha cua, d'aparcar el camió i desplaçar-se fins al recinte per començar amb els papers", va explicar el representant del col·lectiu.
En la trobada, que des de l'ATMC van qualificar de "molt profitosa", també es va posar sobre la taula el desgavell de xifres que s'han anat difonent sobre els temps d'espera per dur a terme el procés d'importació o exportació de mercaderies. Perquè, mentre que l'Agència Tributària espanyola havia assegurat que el temps mitjà d'espera no supera els 17 minuts, el col·lectiu professional es queixava que hi havia companys que havien estat fins a set hores fent cua, amb l'evident perjudici associat. "Pot ser que la mitjana de la tramitació sigui de 14 minuts per als vehicles de categoria taronja, per exemple, però també és cert que si un camió porta cinc productes d'aquesta categoria ha de multiplicar l'espera per cinc", va recordar Filloy.
Des de l'entitat, a més, van voler mostrar un agraïment públic a l'ambaixador espanyol, Albert Moreno, amb qui es van reunir a final de setembre i que ha actuat de mediador en un conflicte que començava a enquistar-se (els transportistes fins i tot van anunciar la intenció d'emprendre "actuacions contundents" si no es resolia la situació en breu). I van aprofitar l'avinentesa per criticar l'actuació del Govern en tot l'afer: "Ha estat gràcies a l'ambaixador, que ha actuat i ens ha ajudat a aconseguir aquesta reunió, a diferència de les autoritats andorranes, que no han mostrat col·laboració. Nosaltres, com una entitat del país, ens hem hagut d'espavilar sols perquè per part de l'executiu no hem obtingut solucions."
font: diariandorra.ad