Els fons de desenvolupament de la Unió Europea (FEDER) podrien ser la solució per tirar endavant les obres a la carretera d'accés des de França que evitin els problemes continus, ja sigui en forma de tancament o de restriccions, que generen les nevades a l'hivern.
Almenys aquesta és la idea del Govern. El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, i el d'Afers Exteriors, Gilbert Saboya, van avançar ahir, durant la sessió de control a l'executiu celebrada al Consell General, que s'intentarà incloure la millora de la seguretat, especialment pel que fa al risc d'allaus, com a un dels projectes candidats a rebre finançament comunitari a través del programa Poctefa –centrat, justament en actuacions dedicades a la prevenció de riscos geològics–.
Si la UE acceptés la petició es podrien realitzar unes obres llargament desitjades l'escull principal de les quals sempre ha estat el seu elevat cost.
Així, i segons va explicar Saboya, la intenció passa per canalitzar aquesta demanda ja sigui conjuntament amb França o a través de la Comunitat de Treball dels Pirineus (CTP). Seria al llarg de l'estiu de l'any vinent quan els projectes presentats s'analitzarien per part de les autoritats europees i s'acabarien definint quins entren en el programa per al període 2014-2020.
A pregunta socialdemòcrata
D'aquesta forma, el Govern responia a la pregunta plantejada pel president del grup socialdemòcrata, David Rios, que es va interessar per les mesures preses davant els darrers casos de bloqueig viscuts, tant al novembre com a l'hivern passat, una situació que, va recordar el parlamentari encampadà, "té conseqüències molt dolentes per a transportistes i comerciants del Pas de la Casa", ja que "es deixen de guanyar uns diners que no tornen". A banda, va avisar del risc que algun dia puguin coincidir les dues entrades al país amb problemes. "Estaríem atrapats entre muntanyes", va alertar.
Des del Govern, es va voler remarcar que la col·laboració amb França per fer front a aquestes situacions ha crescut de forma important. Així, van recordar que al novembre equips del COEX van anar en fins a quatre ocasions a territori gal quan els deus anys anteriors només s'havia demanat dues vegades el seu suport. També es va posar en relleu que, enguany, s'ha invertit prop d'un milió d'euros en més mesures antiallaus al corredor H2, un dels més perillosos. "Fa temps que es fan gestions i crec que hi ha la clara voluntat de França per fer un esforç amb la carretera", va assegurar Alcobé, que va admetre, però, que les obres per solucionar el problema de forma definitiva passen per una inversió de "molts milions d'euros". I és aquí on entren els fons europeus.
El que sí es va descartar des del Govern és la proposta feta per Rios de plantejar-se la possibilitat d'un vell projecte, una carretera des de la rotonda del túnel d'Envalira al túnel de Pimorent per territori andorrà. "Cal invertir amb criteris d'eficàcia i eficiència i fer aquesta carretera no evitaria el risc d'allaus", va explicar el ministre de Territori, que va xifrar el seu cost en "centenars de milions d'euros".
diariandorra.ad