El text regularà el transport de mercaderies, de passatgers i els taxis.
El Govern aprovarà la setmana vinent el projecte de llei del transport, per regular aquest sector tant en l'àmbit de les mercaderies, com el de passatgers i el dels taxis. Aquest dijous s'ha presentat el text al grup parlamentari demòcrata i també a les diferents associacions del sector, com és l'Associació de Transportistes de Mercaderies i Carburants d'Andorra.
El seu gerent, Víctor Filloy, ha celebrat que finalment s'hagi tirat endavant aquesta llei, i ha recordat que fa més de 30 anys que s'arrossega. Filloy ha expressat la seva satisfacció pel fet que el text recull bona part de les inquietuds del sector del transport. En aquest sentit, ha destacat que la llei dóna seguretat jurídica, regula les assegurances, les responsabilitats, i posa en marxa mesures per evitar l'intrusisme.
Concretament, el projecte de llei solucionarà el problema amb què es trobava fins ara el sector pel fet que a Andorra pot venir qualsevol transportista de qualsevol país d'Europa a descarregar mercaderies, però en canvi, els transportistes andorrans no poden anar a certs països, com Itàlia, ja que no hi ha cap conveni de transport establert. Així, la llei estableix un règim de reciprocitat, de manera que si un transportista no pot entrar a un país, els d'aquells país tampoc podran entrar a Andorra.
El text també regula el cabotatge intern, és a dir, la possibilitat que un transportista estranger pugui fer repartiments dins del país. Actualment, tal com ha explicat Filloy, els transportistes andorrans tenen prohibit fer repartiments en d'altres països, però en canvi, hi ha algunes empreses estrangeres que per raons històriques sí que poden fer repartiments a Andorra. Per tant, aquesta àrea d'activitat també quedarà regulada mitjançant un règim de reciprocitat.
Víctor Filloy ha indicat que aquestes mesures fan que "tots juguem amb les mateixes cartes" i, per tant, donaran tranquil·litat al sector de les mercaderies, sobretot pel que fa al transport internacional. La idea, segons Filloy, "no és bloquejar l'accés a Andorra de cap país, però si un país té interès en transportar mercaderia, que també permeti l'accés als transportistes andorrans", per fomentar l'exportació de productes del país.
D'altra banda, la llei també regularà el tipus de vehicles, i l'accés a la professió. En aquest sentit, per establir-se com a transportista s'apujaran alguns requisits, com ara el fet d'haver de presentar avals, i disposar d'un patrimoni mínim de vehicles i de locals per guardar-los.
Font: www.ara.ad